Den glade kunde gør forskellen
Hos Fors sender vi en besked ud med en række spørgsmål om den oplevede kundetilfredshed, når man som kunde har været i kontakt med vores kundecenter. I september landede resultatet et pænt stykke over afdelingens fastsatte mål, og det kan mærkes hos teamet bag indsatsen.
”At trække de positive tal og få bekræftet at kunderne er tilfredse og synes, man gør det godt – det gør bare dagen ekstra god og løfter stemningen ekstra meget,” siger Simone, som er kundekonsulent i Fors’ kundecenter.
Generelt er Simone og kollegerne ellers godt klar over, at kunderne overvejende er tilfredse med deres indsats. Det kan de typisk mærke i selve kundedialogen, og her er det den personlige kontakt, der gør forskellen og driver arbejdsglæden fremad.
”Når jeg kan mærke, at jeg har gjort noget for en kunde og været med til at løse en udfordring, så giver det mig et drive i hverdagen.”
Ikke bare en omstilling
For Simone og kollegerne betyder det meget, at de ikke bare agerer omstilling, men at de som kundekonsulenter bliver trænet i selv at kunne svare på langt det meste, som kunderne henvender sig om. Det kræver en del generel viden om det, der sker i Fors, hvor vi udbyder og håndterer løsninger inden for både drikkevand, spildevand, fjernvarme og affald. For at kunne servicere kunderne og finde svar på deres spørgsmål, skal man kunne navigere i mange forskellige it-systemer.
”Selvfølgelig sker det, at vi skal række ud til andre afdelinger for at kunne give det nødvendige svar til kunden. Men det meste kan vi svare på, og vi håndterer faktisk selv 90 % af henvendelserne i kundecentret. Det gør det er sjovt at gå på arbejde – at vi selv har ansvaret for at tage kunden i hånden og løse opgaven.”
Når tonen er god, er alting godt
En anden ting, der er med til at gøre hverdagen god, er tonen og stemningen fra kunderne i telefonen.
”Jamen vi har simpelthen gode kunder, som er lydhøre og åbne og har en imødekommende tone. Det gør hverdagen nemmere og sjovere for mig, der sidder i den anden ende, og det gør også, at man gerne vil gå lidt længere for at finde den gode løsning. Selvfølgelig kan der også være udfordrende opgaver og kunder, der kan have en dårlig dag. Men generelt har vi bare gode kunder hos Fors.”
Om tilfredshedsmålingen
- Kunder, der ringer til Fors’ kundecenter, modtager efter samtalen en sms med link til en række spørgsmål. I besvarelserne vælger kunderne graden af tilfredshed på en skala fra 1 til 7, hvor 1 er dårligst og 7 er bedst.
- Fors’ kundecenter har et mål om at ligge på minimum 5,8 på syvtrinsskalaen i forhold til, hvor tilfredsstillende kunderne oplever kundekonsulentens serviceydelse, og hvor let det opleves at være i kontakt med Fors’ kundecenter.
- I målingen for september 2025 har ti procent af de kunder, der ringede til kundecentret, besvaret tilfredshedsundersøgelsen. Samlet ligger oplevelsen af tilfredshed med den modtagne serviceydelse i gennemsnit på 6.6, mens oplevelsen af hvor let det er at være i kontakt med Fors ligger på 6.4.
- Simone er kontoruddannet fra handelsskolen
- Hun er 33 år, bor i Gislinge og har været kundekonsulent hos Fors i knap tre år
- Privat er Simone vild med at rejse og drikke god vin - og meget gerne i kombination
Vi hjælper dig videre
Har du brug for hjælp?