Hvorfor er der gebyr på fakturaen?

Del via:

 

Flere kunder har henvendt sig op spurgt, hvorfor man som kunde i Fors A/S skal betale et gebyr på seks kr., når man modtager sin faktura elektronisk, eksempelvis i e-Boks eller via betalingsservice?

Vi håber, at nedenstående fakta svarer på dine spørgsmål.

Hvorfor er der gebyr på elektroniske fakturaer? 
I Fors A/S valgte vi i 2016 at gøre gebyrerne synlige, så vores kunder kan se præcis hvad de betaler for. Derfor kan du se på vores fakturaer, at elektroniske fakturaer, som er tilmeldt betalingsservice, koster seks kr. og papir-fakturaer koster 40 kr. i gebyr.

Hvad går gebyret til?
Gebyret dækker den udgift Fors A/S har til NETS for at administrere vores kunders betalingsservice-ordningen. Får du en papir-faktura er gebyret 40 kr., som dækker administration hos Fors A/S, udskrift, kuvertering samt forsendelse via PostNord. Det er altså en del billigere at modtage sin faktura elektronisk.

Hvorfor skal kunderne betale for gebyret og ikke Fors A/S selv?
Fors A/S er ejet af Holbæk, Lejre og Roskilde kommuner, og drives efter hvile-i-sig-selv princippet, som betyder, at vi ikke må give overskud eller underskud. Alle vores omkostninger til drift, vedligehold og nye anlæg bliver fordelt ud på kunderne via priserne på de forskellige forsyningsydelser.

Udgiften til Nets for administration af betalingsservice-ordningen kunne også dækkes ind via priserne, men det ville betyde, at den enkelte kunde ikke ville spare noget ved at få sine regninger elektronisk, og at kunder med et stort forbrug ville komme til at betale en større andel af udgifterne, end kunder med et lille forbrug, selvom de får det samme antal regninger. Vores politik er, at vores priser skal være så fair og gennemskuelige som muligt, og at kunderne betaler udgiften til sine egne regninger, uanset hvor stor eller lille den udgift er.